Pagina's

woensdag 9 januari 2013

Klas 6: het Balansverslag


1) Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom?

Om meerdere redenen, meerdere boeken:
De Engelenmaker en de Verdwenen Verdwijning om hun absurditeit, Met Mij Gaat Alles Goed om zijn bijzondere briefstructuur en tot slot misschien nog wel wat ik het allerleukste vind: De Uitvreter, Max Havelaar en De Komst van Joachim Stiller, omdat dat taalgebruik zo geweldig is.


2) Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen?

De literatuurlessen die ik me nog goed herinner, en dus belangrijk voor mij zijn geweest, zijn bijvoorbeeld die waarin uitgelegd werd wat alle stromingen precies inhielden. Dit is op het moment dat je ze krijgt misschien niet voor iedereen even leuk of interessant, maar je hebt er de rest van het jaar en waarschijnlijk de rest van je leven nog een heleboel aan.



3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand?

Hier heb ik vrij weinig last van gehad, behalve op een paar specifieke momentjes. Zo was er, als ik goed nadenk, in de vierde klas een opdracht waar je boekkeuze niet per se strikt verplicht werd gesteld, maar wel zeer beperkt werd. Er waren op een zeker moment in het jaar maar bepaalde schrijvers binnen een bepaalde stroming/genre waaruit je een boek mocht kiezen. Ten eerste was dit maar voor één boek en ten tweede is het betreffende boek mij ook alles behalve tegengevallen, dus achteraf gezien koester ik weinig wrok meer.
Verder heeft een bepaalde tijdsperiode in datzelfde vierde jaar mij, vanwege de docent, waarvan ik er drie heb meegemaakt dat jaar, niet erg aangesproken, maar ook daar ben ik godzijdank heelhuids uitgekomen.



4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken?

In het begin van het literatuuronderwijs (in de bovenbouw) roept alleen de term al grote emoties op bij ieder en vindt iedereen het saai. Nu was dit bij mij niet zodanig dat ik mij perfect kan identificeren bij deze voorgaande zin, maar ik moet wel bekennen dat literatuurtheorie niet mijn grootste hobby was. Toch, en dat merk ik bij zo veel andere zaken (zoals de Romereis) ook, hoe meer je van iets afweet, hoe leuker het wordt. Literatuur was hier geen uitzondering op en inmiddels vind ik het geweldig om aan mezelf te kunnen vertellen dat een boek in een bepaalde stroming hoort omdat daarom en daarom. Dat is de grootste verandering die ik heb doorgemaakt de afgelopen paar jaar.



5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel missers of dingen waar ik spijt van heb in mijn blog staan. Ik stop altijd veel enthousiasme in opdrachten waarbij geschreven moet worden en dit was daar alles behalve een uitzondering op. Ik vond het leuk om een qua taalgebruik leuk verslag neer te leggen en dat deed ik ook met alle liefde in de reacties op de verslagen van anderen.


6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?

Ik weet zeker dat ik altijd zal blijven lezen, zolang ik mijn armen en ogen nog kan bewegen. Maar niet alleen literatuur als die hier op de blog staat. Ik ben immers ook een groot fan van journalistieke boeken. In tijden van mindere drukte wisselde ik dan ook altijd een literatuurboek af met dit soort boeken, variërend van een boek over Romeinse keizers en de macht van hun imago, tot een boekje met een grootse verzameling van taalfouten, -misvattingen en -ergernissen. De combinatie van educatie en ontspanning. Dit wil ik graag zo snel mogelijk weer oppakken, want die afwisseling is een gouden vorm in mijn ogen.


7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?

Ik denk dat het leuk is om waar dat kan nóg meer met de nieuwe media en het internet te doen. De sectie Nederlands loopt bij ons op school hierin al erg voorop, maar nog steeds moet blijven worden nagedacht over uitbreiding van het project. De voordelen die zitten aan bijvoorbeeld alleen al deze blog, zijn geweldig en doorbrekend. Blijf daarom zoeken naar meer!



Geen opmerkingen: